QR Code Business Card

Er is geen vakgebied waarbij de invloed van mensen zo disproportioneel groot is als in onderzoek. Ik zeg ‘mensen’, want je kunt de mens niet uit onderzoek snijden. Onderzoekers beïnvloeden de macht. Hele organisaties en landen worden gestuurd op basis van onderzoeksresultaten.

Onderzoek heet objectief, maar is subjectief. En dan heb ik het niet over moedwillige verdraaiing van resultaten. Ik heb het over het feit dat onderzoeksresultaten -de cijfers- altijd door een persoon moeten worden geïnterpreteerd om gecommuniceerd te kunnen worden. En die interpretator heeft altijd zijn focus, want niemand kan de wereld van een objectieve afstand bekijken. Die interpretator neemt zijn opvoeding, zijn geliefden, zijn angsten en wat hij de avond ervoor heeft gegeten mee in zijn interpretaties.

Ik begrijp het wel. We moeten érgens op varen en onderzoeksresultaten bieden een mooi meetbaar handvat. Mijn idee is dan ook niet dat we onderzoek in de ban doen. Mijn idee is dat we ophouden de onderzoeksresultaten als waarheid te zien. Dat we ze in plaats daarvan als ‘één van de visies op de werkelijkheid’ gaan hanteren en wel een tijdelijke visie.

Wetenschappelijk onderzoek is één pijler om op te varen. Laat iedereen daarnaast zijn eigen ervaring en intuïtie gebruiken om in elke situatie niet de meest onderbouwde-, maar de beste beslissing te nemen.

Chapeau voor goed onderzoek. Weg met de waarheidsvinding. Rode loper uit voor ieders eigen voortschrijdend inzicht.

 

Deze blog bevat ideeën uit mijn boek ‘de ZIN aan het werk‘, te bestellen via deze website: bestel de ZIN aan het werk zonder verzendkosten.

Schrijf je hier in als je bericht wilt ontvangen wanneer de volgende ZINblog verschijnt